Speidernes landsleir 2025: Nyttige lenker og info



Sist oppdatert: 15.6.2025

Den mest komplette kilden til informasjon er leirens nettsider. Spesielt Leir-ABC er nyttig.

Nedenfor er et utdrag av info og lenker til forskjellige temaer. Felles info står nederst. Rovere bør også lese lederinfo.

Vandrer

Patruljer:
Patrulje "Grorud" består av peff Torgeirr, pass Andreas, pass Sturla, Sebastian, Sigurd, Oskar og Ferdinand. Patrulje "Dalen" består av peff Cornelia, pass Mathea, pass Gyda, Albert, Louise, Saga og Leon. Mer info om haiken finner du på denne siden.

Program:
Peffprogram og program for alle speidere finner du her. Vi bor i Arcturus, så les i den kolonnen.

Haik:
Begge patruljer er påmeldt patruljehaiken med prioritet 1 vanskelighetsgrad "Medium" og som prioritet 2 vanskelighetsgrad "Lett". Haiken går fra mandag til tirsdag.

Rover

Roverlag:
Roverlaget "Stovner" består av peff Kilde, Alva, Ayda og Rikke.

Roverside:
Noen rovere bor i egen roverleir mens vårt roverlag bor på gruppeområdet. Leiren har en egen roverside med info med program og annen info. Speiderprogrammet finner du her.

Haik:
Laget er påmeldt til roverhaik med prioritet 1 vanskelighetsgrad "Lett" og som prioritet 2 vanskelighetsgrad "Medium". Haiken går fra mandag til tirsdag. Mer info om haiken finner du på denne siden.

Lederbidraget:
Lederbidraget innebærer at alle lederne må delta i dugnaden med å drifte leiren. Alle Ledere må bidra med to vakter i løpet av leiren. Det er vanlig at noe tilsvarende gjelder for roverne. Vi vet ikke ennå om roverne som bor på gruppeområdene blir organisert som ledere eller fra roverleiren når det gjelder slike økter.

Lading:
Rovere har mulighet til å lade i roverkroa, i tillegg til å lade power-bank i ladekassa.

Leder

Program:
Lederprogrammet ser du her.

Gruppeside:
På en egen side for gruppene finner du informasjon om blant annet beredskap, matutdeling og leirens forslag til ulike pakkelister.

Ledermøter:
Det blir daglige ledermøter i basene kl 17.30.

Lederbidraget:
Lederbidraget innebærer at alle lederne må delta i dugnaden med å drifte leiren. Alle Ledere må bidra med to vakter i løpet av leiren. Disse vaktene blir tildelt etter ønske så langt det lar seg gjøre. Globus AI brukes til å bemanne leiren og fordeling av vakter. Alle ledere vil få en epost med mer informasjon. En vakt varer max 4 timer og kan være alt fra vakt i leiren til programøkter via matutdeling og sanitet.

Areal:
På gruppeområdet er det beregnet 25 kvm pr person, men området er ikke nødvendigvis plant! Vi må regne med at en del av området ikke kan brukes til telt eller bord.

Lederbarn:
Det blir aktivitetstilbud for speidere under deltakeralder mandag til torsdag. Barn under 6 år må ha følge med en voksen.

Felles

Utstyrslister:
Vi i Stovner har laget en egen utstyrsliste for sommerleir. Leiren har også laget pakkeliste for haik, pakkeliste patrulje og pakkeliste gruppe.

Leirapp:
"Landsleir25" er leirens egen app. Den lastes ned via Google Play og AppStore. Den kommer til å inneholde den aller viktigste informasjonen under leir, som program, kart, og leir-ABC. Appen er obligatorisk for ledere, rovere og stab, men er åpen for alle påmeldte som ønsker å bruke den. Innlogging i appen er med medlemsnummeret i Min speiding og fødselsdato. Leiren kommer til å sende pushvarsler med informasjon via appen til ledere, rovere, og stab. Jo kommer til å sende ut medlemsnummer til hver enkelt i Spond.

Lading:
På servicetorget kan en leder eller rover levere ladekassen til gruppa. Ladekassen skal være merket tydelig med gruppenavn og navn/telefonnummer på kontaktperson. Det er kun power-banker som leveres til lading. Det er ikke mulig å levere telefoner, iPad-er, PC-er eller kameraer til lading. Ladekassen kan inneholde maks 10 power-banker. Ladekassen må leveres inn og hentes i servicetorgenes åpningstid, 10.00 -21.00. Det vil ikke være mulig å hente ladekassene utenom åpningstid. All lading skjer på eget ansvar og risiko. Speidernes landsleir tar ikke ansvar for ødelagte og/eller bortkomne gjenstander.

Raier:
Vi har bestilt 30 raier til vårt felles gruppeområde.

Leirkart:
Vi skal ha base i Arcturus. På gruppeområdet vårt bor vi sammen med Furuset, Høybråten og Mortensrud.

Leirens ordensregler:
På leiren gjelder selvfølgelig Norges lover, samt Norges speiderforbunds og KFUK-KFUM-speidernes lover og retningslinjer. Det meste kan oppsummeres i leirens ordensregler:
  • Vær en god venn og snakk pent om andre
  • Pass på naturen, ta med deg søpla di
  • Gå der det er lov, la dyr være i fred
  • Respekter rosignalet, husk at andre trenger å sove. Husk at telt ikke er lydtette.
  • Si ifra hvor du går og om det skjer noe
  • Gå på eventyr, få nye venner
  • Hvis vi hjelper hverandre, får alle det bedre
  • Det er fint at alle er forskjellige
  • All bruk av rusmidler er ikke tillatt
  • Er det ikke ditt, la det være. Det er ikke lov å stjele.
Hund:
For å sikre en trygg og komfortabel opplevelse for alle deltakere, kan det ikke tas med hund inn på Speidernes Landsleir 2025. Dette av hensyn til barn og voksne som er redd for hund, allergikere og de hygieniske forholdene på leiren med blant annet primitiv lagring av mat.

Globalløp:
Bli med og løp Globalløpet under Speidernes landsleir 2025. Spør familie og venner om å sponse deg - hver krone betyr at flere kan fortsette som speidere!

Leirsang:
Leirsangen i 2025 heter "På eventyr" og synges av Masive. Teksten finner du her. Sangen kan høres på blant annet Spotify og Tidal.

Speider-Sport:
Speidernes egen butikk har stort utsalg på leirtorget, med både speidereffekter og sportsutstyr.

Innsjekk:
Innsjekk gjøres ved det Servicetorget som ligger i gruppens underleir. Ved innsjekk blir følgende sjekket:
  • Avvik i deltakerlisten
  • Innbetaling av leirkontingent
  • Politiattester
  • Dietter og allergier som ikke er innmeldt på forhånd
  • Ved innsjekk får man også utdelt en velkomstpakke med blant annet leirmerker og leirhefte

Publisering: Jo